Adres:
ul. Armii Krajowej 21
78-300 Świdwin
Godziny otwarcia:
Poniedziałek - Piątek: 7:00 - 15:00
UCHWAŁA NR XLIV/300/22
RADY MIASTA ŚWIDWIN z dnia 30 marca 2022 r.
w sprawie uchwalenia „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków” obowiązującego na terenie Miasta Świdwin
Na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022r. poz. 559 i 583) oraz art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2020 r. poz. 2028), po zaopiniowaniu przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, uchwala się, co następuje:
§1. Przyjmuje się regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Miasta Świdwin stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Świdwin.
§3. Z dniem wejścia w życie uchwały traci moc Uchwała Nr 111/14/18 Rady Miasta Świdwin z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie uchwalenia „Regulaminu dostarczenia wody i odprowadzenia ścieków” (Dz.Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2019 r. poz. 669)
§4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
Załącznik do uchwały nr XLIV300/22 Rady Miasta Świdwin z dnia 30 marca 2022 r.
REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW NA TERENIE MIASTA ŚWIDWIN
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§1. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego oraz odbiorców usług na terenie Gminy Miasta Świdwin.
§2. 1. Użyte w regulaminie określenia wynikają z ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków z dnia 7 czerwca 2001 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 2028), zwaną dalej ustawą.
Rozdział 2.
Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjnew zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków
§3. Przedsiębiorstwo wodociągowo — kanalizacyjne obciążają obowiązki:
§4. W zakresie dostarczania wody i odbioru ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma prawo:
Rozdział 3.
Prawa i obowiązki odbiorcy usług
§5. Odbiorca usług ma obowiązek:
§6. Odbiorca usług ma prawo do:
Rozdział 4.
Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług
§7. 1. Dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług.
2. Podpisanie umowy z odbiorcą usług następuje po złożeniu przez niego wniosku o zawarcie umowy.
3. Wniosek o zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym powinien w szczególności zawierać:
4. Tryb zawierania umowy z osobą korzystającą z lokalu w budynku wielolokalowym określa §8 niniejszego regulaminu.
5. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne udostępnia zainteresowanym podmiotom informacje o szczegółowych warunkach zawierania umów w trybie określonym w S 20 regulaminu.
Rozdział 5.
Warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami korzystającymi z lokalu w budynku wielolokalowym
§8. 1. Umowa, o której mowa w §7 ust. 3 może być zawarta z osobą korzystającą z lokalu w budynku wielolokalowym po złożeniu odpowiedniego wniosku przez zarządcę lub właściciela budynku wielolokalowego.
2. Warunkiem zawarcia umowy z osobą korzystającą z lokalu w budynku wielolokalowym jest zawarta wcześniej umowa z zarządcą lub właścicielem budynku wielolokalowego określająca zasady rozliczania różnic pomiędzy wskazaniem wodomierza głównego, a sumą wskazań wodomierzy lokalowych oraz zasady, o których mowa w ust. 3 pkt 2 lit. c niniejszego paragrafu.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera:
4. Przed zawarciem umowy, o której mowa w S 8 ust. 1 przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wspólnie z zarządcą lub właścicielem budynku wielolokalowego:
5. Osoby wymienione we wniosku, o którym mowa w S 8 ust. 3 pkt I dokonywać będą osobiście czynności zawarcia umowy na dostawę wody i odprowadzanie ścieków po okazaniu dowodu tożsamości i tytułu prawnego do korzystania z lokalu.
6. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne zawiera umowy z osobami korzystającymi z lokali w budynku wielolokalowym, jeżeli wszystkie wodomierze podlegające rozliczeniu posiadają ważną cechę legalizacyjną oraz są oplombowane.
7. O odcięciu dostawy wody do lokalu i rozwiązaniu umowy przedsiębiorstwo wodociągowo -kanalizacyjne niezwłocznie poinformuje zarządcę lub właściciela budynku wielolokalowego.
8. Zawarcie umów z osobami korzystającymi z lokali w budynku wielolokalowym nie zwalnia zarządcy lub właściciela budynku wielolokalowego z obowiązku regulowania należności za pobraną wodę i odprowadzone ścieki, wynikających z różnicy pomiędzy wskazaniem z wodomierza głównego, a sumą dokonanych odczytów wodomierzy lokalowych objętych umowami z osobami korzystającymi z lokali.
Rozdział 6.
Sposób rozliczeń, w tym w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach
§9. 1. Ilość wody dostarczanej do nieruchomości ustala się na podstawie wskazań wodomierza głównego, zainstalowanego na przyłączu do nieruchomości.
2. W rozliczeniach ilości odprowadzanych ścieków, ilości bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się na podstawie wskazań wodomierza dodatkowego, zainstalowanego na koszt odbiorcy usług, w sposób uzgodniony z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym. Za dokonanie odbioru technicznego zainstalowanego wodomierza dodatkowego dla wody bezpowrotnie zużytej, przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne będzie pobierać opłaty na podstawie cennika usług.
3. W przypadku zawarcia umów z osobami korzystającymi z lokali w budynkach wielolokalowych, ilość dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków ustala się tylko na podstawie wskazań wodomierzy lokalowych zainstalowanych w sposób uzgodniony z przedsiębiorstwem wodociągowo -kanalizacyjnym na koszt odbiorcy usług.
4. W przypadku odbiorców usług korzystających z jednego przyłącza wodociągowego przy braku zarządcy nieruchomości, rozliczenia różnicy pomiędzy wskazaniami wodomierzy lokalowych a wodomierzem głównym dokonuje przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w sposób określony w umowie o dostarczenie wody i odprowadzanie ścieków. W razie zatrzymania wskazań wodomierza lokalowego lub utraty ważności jego cechy legalizacyjnej, właściciel tego wodomierza winien usunąć nieprawidłowości w terminie jednego miesiąca od powiadomienia odbiorcy usług o zaistniałej sytuacji. Po upływie zakreślonego terminu ilość pobranej wody ustalana będzie jako różnica pomiędzy sumą wskazań pozostałych wodomierzy lokalowych a wskazaniami wodomierza głównego.
5. Okresy rozliczeniowe oraz częstotliwość odczytów wodomierzy określa przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne w umowie.
6. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowego działania wodomierza głównego lub braku możliwości odczytu, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie 3 miesięcy przed stwierdzeniem nieprawidłowości działania wodomierza lub ostatniego odczytu wodomierza (w przypadku braku możliwości odczytu), a gdy nie jest to możliwe — na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego.
7. Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę lub odprowadzone ścieki w terminie określonym na fakturze, który nie może być krótszy niż 14 dni od daty jej wysłania lub dostarczenia w inny sposób. Zgłoszenie reklamacji nie wstrzymuje terminu płatności faktury.
Rozdział 7.
Warunki techniczne przyłączania do sieci
§10. Podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci składa do przedsiębiorstwa wodociągowo kanalizacyjnego wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci. Procedurę złożenia wniosku o wydanie warunków przyłączenia do sieci, termin w którym przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest wydać warunki do sieci albo uzasadnić odmowę ich wydania, zawartość wniosku, termin ważności wydanych warunków reguluje ustawa. Warunki określają, co najmniej:
Rozdział 8.
Warunki techniczne określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych
§11. 1. Dostępność usług wodociągowo – kanalizacyjnych jest uzależniona od:
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne wydaje „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej lub sieci kanalizacyjnej”, o ile spełnione są przesłanki określone w ust. 1.
§12. Warunkiem przystąpienia do wykonania przyłącza zgodnie z warunkami przyłączenia wydanymi przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne jest wcześniejsze uzgodnienie dokumentacji technicznej przez podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym.
§13. Jeżeli przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odmówi przyłączenia nieruchomości do sieci, jest ono obowiązane przesłać podmiotowi ubiegającemu się o przyłączenie do sieci, pisemną odmowę wraz z uzasadnieniem.
Rozdział 9.
Sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza
§14. 1. Podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci przed rozpoczęciem budowy i po sporządzeniu dla przyłączy planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub jednostkowej, przedkłada przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu sporządzony plan celem sprawdzenia przez przedsiębiorstwo wodociągowo kanalizacyjne, czy uwzględnia wydane warunki przyłączenia do sieci.
2. Określone w warunkach przyłączenia próby oraz odbiory częściowe i końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron, na podstawie pisemnego zgłoszenia odbiorcy, złożonego w przedsiębiorstwie wodociągowo – kanalizacyjnym z co najmniej dwudniowym wyprzedzeniem.
Rozdział 10.
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i ścieków wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej
§15. W przypadku niedotrzymania ciągłości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo kanalizacyjne oraz odpowiednich parametrów dostarczanej przez nie wody, przedsiębiorstwo wodociągowo kanalizacyjne ma obowiązek:
§16. 1. O planowanych ograniczeniach w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne informuje odbiorców usług, na swojej stronie internetowej, w mediach lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób, co najmniej na 3 dni robocze przed planowaną przerwą w świadczeniu usług.
2. W przypadku awarii lub długotrwałych zakłóceń w dostawie wody lub/i odbiorze ścieków przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne niezwłocznie powiadamia o tym fakcie odbiorców usług.
§17. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą z tytułu niewłaściwego wykonania usług, chyba że szkoda powstała na skutek okoliczności, za które przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne nie ponosi odpowiedzialności, a w szczególności za:
§18. W przypadku stwierdzenia przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej dostarczania wody o znacznie obniżonej jakości w stosunku do obowiązujących przepisów, odbiorca usług ma prawo, na pisemny wniosek, żądać upustu od przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego.
2. Decyzję o zastosowaniu upustu określa przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne, ustalając wysokość upustu za okres od dnia pisemnego zgłoszenia przez odbiorcę usług do czasu spełnienia przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne warunków dostawy wody.
3. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne udzielając upustu bierze pod uwagę przyczynę pogorszenia jakości wody oraz czas jej trwania – w oparciu o wyniki badań laboratoryjnych, wizję lokalną i konsultacje społeczne.
Rozdział 11.
Standardy obsługi odbiorców usług, w tym sposoby załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków
§19. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne zobowiązane jest do wyznaczenia osoby lub osób odpowiedzialnych za obsługę odbiorców usług oraz podmiotów ubiegających się o przyłączenie do sieci, w tym informowanie o obowiązujących przepisach oraz wynikających z nich prawach i obowiązkach, a także przyjmowania reklamacji, jak również o szczegółowych warunkach zawierania umów i konieczności przedstawiania dokumentów umożliwiających podpisanie umowy oraz o czasie i miejscu, w którym możliwe jest zawarcie umowy.
§20. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne udostępnia w siedzibie i na stronie internetowej:
§21. 1. Odbiorcy usług oraz podmioty ubiegające się o przyłączenie do sieci mają prawo wnoszenia do przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjnego reklamacji dotyczących świadczonych przez nie usług w tym stanu technicznego urządzeń i przyrządów związanych ze świadczeniem usług.
2. Reklamacje powinny zawierać:
3. Reklamacja dotycząca naruszenia jakości i ciągłości świadczenia usług powinna być dokonana niezwłocznie po wystąpieniu zakłócenia.
4. Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne zobowiązane jest do powiadomienia zainteresowanego w formie pisemnej (chyba, że podmiot zgłaszający reklamację wskaże inny sposób kontaktu) o sposobie realizacji reklamacji w terminie 30 dni od jej otrzymania lub o przedłużeniu terminu do jej rozpatrzenia, nie dłuższym niż dwa miesiące od daty wpływu reklamacji, wskazując przyczyny przedłużenia terminu.
Rozdział 12.
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe
§22. 1. Zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawieranej pomiędzy Miastem Świdwin, przedsiębiorstwem i Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej.
2. Ilość pobieranej wody na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów poboru i daty poboru, ustalana jest na zasadach i trybie wskazanym w umowie zawartej z jednostką Straży Pożarnej, a Miastem Świdwin.
3. W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, którymi woda dostarczana jest innym odbiorcom usług, jednostka Straży Pożarnej niezwłocznie przekazuje przedsiębiorstwu informacje o ilości pobranej wody.
4. Za dostawę wody na cele przeciwpożarowe przedsiębiorstwo będzie naliczać opłaty według obowiązującej stawki taryfowej jak dla pozostałych odbiorców.
5. Należnościami za pobraną wodę na cele przeciwpożarowe przedsiębiorstwo obciąża Miasto Świdwin.
§23. Prawo do pobierania wody na cele przeciwpożarowe z sieci przedsiębiorstwa wodociągowo kanalizacyjnego posiadają wyłącznie jednostki straży pożarnej.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 19 ust 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków rada na podstawie projektów regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, przygotowuje projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz przekazuje go do zaopiniowania organowi regulacyjnemu, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwo wodociągowo- kanalizacyjne.
Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Świdwinie złożył projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujący na terenie Miasta Świdwin. Dnia 22 grudnia 202 Ir. rada Miasta Świdwin podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Miasta Świdwin w celu przekazania go do Zaopiniowania organowi regulacyjnemu.
Wody Polskie zaopiniowały projekt regulaminu z uwagami, które zostały uwzględnione w treści przedmiotowego regulaminu.
W związku z powyższym podjęcie uchwały jest uzasadnione.